Для створення графічного інтерфейсу Lazarus надає програмісту палітру компонентів для створення інтерфейсу користувача. Програмісту потрібно всього лише вибрати на палітрі потрібні компоненти і за допомогою миші перенести їх на форму. Після того, як компонент розміщений на формі, він стає об'єктом, який має свої встановлені за замовчуванням властивості. Ці властивості можна переглядати та змінювати за допомогою вкладки Властивості у вікні Інспектора об'єктів.
В першій програмі при створенні інтерфейсу користувача будемо використовувати три компоненти: TForm (Форма), Label (Напис) і TButton (Командна кнопка).
Форма.
Як вже було сказано, форма у LAZARUS – це та платформа, на якій розміщуються всі управляючі елементи програми (кнопки, перемикачі, прапорці, списки тощо) та інші об’єкти програми (написи, зображення, панелі тощо).
LAZARUS після свого запуску автоматично створює форму, присвоюючи їй ім’я (name) Form1, тобто Форма №1. Якщо користувач створює програму, у якій хоче використати кілька форм, то цим формам автоматично присвоюватимуться імена Form2, Form3 і т.д. (звісно, при бажанні ім’я форми можна змінити на свій смак - для цього форма має властивість Name).
Як і будь-який інший об’єкт, форма має свої властивості – те, що відрізняє одну форму від іншої (наприклад, довжину, висоту, колір, текст у заголовку тощо).
Ці властивості форми, як і інших об’єктів, у LAZARUS (а також в інших середовищах візуального програмування) можна змінювати двома способами:
• безпосередньо вказавши їх в Інспекторі об’єктів під час проектування програми;
• програмним шляхом вже під час роботи створеної програми.
Розглянемо спочатку перший спосіб.
Щоб змінити властивості форми, її спочатку потрібно виділити; для цього просто клацніть по формі чи по її імені в Інспекторі об’єктів; при цьому форма обов’язково переміститься на передній план.
До речі, якщо ви раптом по необережності закрили форму, то знову її побачити можна з допомогою головного меню середовища: Вигляд → Перемкнути форму/модуль
Після виділення форми в Інспекторі об’єктів на вкладці «Властивості» ви побачите довгий список властивостей форми та значення цих властивостей.
Наведемо основні властивості форми:
Щоб змінити значення потрібної вам властивості, достатньо клацнути курсором у поле, де записане поточне значення властивості і ввести потрібне значення вручну з клавіатури (чи вибрати його з випадаючого списку чи у діалоговому вікні), а потім затвердити вибір натисканням клавіші ENTER. Наприклад, колір форми можна задати так:
Чи так:
А так можна задати висоту форми:
Зауважимо, що більшість властивостей форми притаманні і іншим об’єктам (зображенням, панелям, кнопкам тощо), тому англійські назви цих властивостей ви ще не раз зустрінете на вкладках Інспектора об'єктів; саме тому радимо їх почати запам’ятовувати.
Зверніть увагу, що LAZARUS старається допомогти вам, виводячи підказку про виділену вами властивість у нижній частині Інспектора об’єктів (щоправда, лише англійською мовою):
Одразу після зміни властивостей форми ви можете побачити результат своїх зусиль: форма зміниться у відповідності зі вказаними вами значеннями.
ВПРАВА 1
Змінимо текс т у заголовку форми з нейтрального «Form1» на «10-А Петренко» (звісно, ви можете ввести і своє прізвище).
Для цього клацнемо по формі (щоб виділити її) і в Інспекторі об’єктів на вкладці Властивості відшукаємо властивість Caption (Заголовок). Як бачимо, за замовчуванням вона має значення «Form1»:
Змінимо значення на «10-А Петренко», видаливши старе значення і ввівши новий текст з клавіатури:
ВПРАВА 2
Задамо розміри та колір форми: розміри 600*400 пікселів, колір жовтий. Для цього змінимо такі властивості форми, як Color (колір), Width (ширина) та Height (висота):
Побачимо результат своїх дій:
ВПРАВА 3
Збережіть щойно створений проект (вправа 2) у своїй папці (скористайтесь кнопкою Зберегти всі). Тепер виконайте проект, натиснувши кнопку Виконати. Спробуйте перетягнути межі вікна форми.
Як бачимо, користувач може вільно змінювати розміри нашої форми (що не завжди потрібно і доречно).
Заставимо форму не змінювати свої розміри від дій користувача (заборонимо зміну розмірів форми).
Запустіть ще раз процес компіляції програми (кнопкою Виконати) і переконайтесь, що тепер змінити розміри форми вам не вдасться.
Змінюємо властивості форми програмно (другий спосіб)
Змінити властивості форми (як і будь-якого іншого об’єкту) можна і іншим, програмним шляхом – під час роботи створеної нами програми.
Щоб програмно змінити властивість об’єкту, в LAZARUS (і не тільки у ньому) у потрібному місці тексту програми потрібно ввести запис типу:
Зверніть увагу, що ім’я об’єкту відділяється від назви його властивості КРАПКОЮ (без жодних зайвих пробілів), а перед значенням властивості записується ДВОКРАПКА ЗІ ЗНАКОМ РІВНОСТІ (знак операції присвоєння). Знак операції присвоєння можна обмежувати пробілами. В кінці такого запису (який називають оператором) ставиться КРАПКА З КОМОЮ.
Наведемо приклад програмного коду (тексту програми):
Form1.Caption:=’10-A Петренко’;
Form1.Width:=600;
Form1.Height:=400;
Form1.Color:=clYellow;
Form1.Width:=600;
Form1.Height:=400;
Form1.Color:=clYellow;
Цей програмний код змінює у ході виконання програми вказані властивості Form1. Таку зміну властивостей можна виконувати скільки завгодно разів, пов’язавши ці зміни з потрібними нам подіями.
Зверніть увагу на такі деталі програмного коду:
- текст «10-А Петренко» у тексті програми з обох боків обмежений апострофами (‘) – так прийнято записувати текстові рядки у LAZARUS. Якщо ви запишете схожий текст без апострофів, LAZARUS сприйме його за назву змінної і, не знайшовши її у своїх «чернетках», видасть вам повідомлення про помилку (це відбудеться на етапі складання програми);
- перед англійською назвою жовтого кольору Yellow стоїть префікс cl (скорочення від color) – саме так потрібно записувати у програмному коді назви кольорів у LAZARUS. Врахуйте, що LAZARUS знає не всі англійські назви кольорів, тому спочатку переконайтесь, що потрібний вам колір є у списку значень властивості Color.
Компонент TLabel
Компонент Label (Напис) використовується для виведення на форму тексту, який користувач не може змінити під час виконання програми.
Основні властивості компонента TLabel:
Компонент TButton
Компонент Button (Кнопка) - командна кнопка, за допомогою якої користувач може викликати виконання якої-небудь дії.
Основні властивості компонента TButton: